Indien deze nieuwsbrief niet juist wordt gepresenteerd, kunt u hier de webversie bekijken.

 


2010: Wat ga jij doen? Ervoor zorgen dat je op 31 december nergens spijt van hebt, of ervoor zorgen dat je geen spijt hebt dat je sommige dingen niet hebt gedaan? Rigardus wenst je hoe dan ook een mooi jaar!

Snugger straffen of contact met elkaar?
Orthopedagoge Astrid Boon wil via haar methode van het Snugger Straffen lastige leerlingen in het gareel te houden. Jan Ruigrok van Rigardus las in het woordenboek dat een gareel een juk is waarmee je lastdieren precies laat doen wat jij wilt. Vanuit een herstelgerichte visie wil hij anders met leerlingen omgaan: samenwerken is zijn devies. Is het mogelijk over zulke tegenstrijdige visies een dialoog te voeren of kan dat niet anders leiden dan tot een debat?
Hanneke Kappen leidde voor Leraar24 het gesprek tussen Astrid Boon en Jan Ruigrok.
(NB. Als het filmpje in het begin hapert, wacht dan even tot het volledig geladen is)
. » Bekijk hier het gesprek

Provocatieve communicatie met ouders: Ik verbind u door
Leraren en schoolleiding van een Australische school werden onder druk gezet door de ouders van hun leerlingen. De resultaten waren inderdaad bedroevend slecht. Tegelijkertijd bleek dat de slechtste resultaten aardig correspondeerden met het aantal absent- en ziekmeldingen. Het leidde tot de volgende provocatieve boodschap op het antwoordapparaat van de school: beluister hier de melding.
Geïnteresseerd in de training Provocatieve Leerlingbegeleiding? Schrijf je in via de website van Ortho Consult of neem contact op met Rigardus.

Out of the box: de vraag

Vind je het ook zo irritant: die slimme leerlingen die steeds als eerste hun opdracht af hebben en vervolgens verveeld zitten te wachten of er nog iets gaat gebeuren?
Leg zo’n leerling eens het volgende raadseltje voor:

5 + 5 +5 = 550

Zet in deze som één ononderbroken streep of streepje waarmee je hem kloppend maakt.

Het antwoord staat onderaan deze nieuwsbrief.


 Nieuwe trainingen
In januari en in de herfst van 2010 start de nieuwe vierdaagse training “Ik als begeleider en leider”. Wie met mensen werkt heeft een taak zowel als leider als begeleider. Het gaat dan vaak om veel meer dan do’s and dont’s die je uit boekjes en oefeningen haalt en uitvoerig hebt getraind. Het gaat erom wie je zelf bent en hoe je jezelf neerzet in contact met anderen. Als je helemaal jezelf bent, ook in stressvolle situaties, groeien niet alleen de mensen met wie je werkt, maar jij even hard. Op deze training hopen we mensen te ontmoeten met uiteenlopende achtergronden die hun werk zien als mogelijkheid tot persoonlijke ontwikkeling. » Als je geïnteresseerd bent, meld je je aan via www.orthoconsult.nl

Faalangsttraining

Al jaren verzorgt Rigardus trainingen waarin faalangstbegeleiders worden opgeleid. Met Ard Nieuwenbroek schreef hij het handboek Faalangsttraining. Wat levert zo’n training nu op?
Astrid Zuiderhof gaf een reactie na haar eerste faalangstreductietraining:

Ik wilde je even op de hoogte brengen van mijn ontwikkelingen op faalangstgebied
Heel trots!
Vandaag gebeurden er wonderen! Prachtig om te zien wat kinderen elkaar geven
Ik ben nu al hele poos bezig met de groep en heel langzaam wordt het een groep en ontstaat er veiligheid.
We beginnen altijd in de kring
Eerst vonden de leerlingen dat maar vervelend en liepen ze te zuchten, maar nu zetten ze het zelfs klaar!
De kring bevalt me prima, zo blijft iedereen aanwezig en scherp tijdens de les
We "ouwehoeren" wat met elkaar en maken grapjes onderling
Het is wel super intensief, want er gebeurt zoveel
Ik ben na een training van iets meer dan een uur wel even aan een geestelijke break toe!
Maar heerlijk is dat iedereen zich volledig geeft en "er mee bezig" is!
(bij mijn gymles is dat wel anders!!)
Waar ik nog moeite mee heb is als kinderen passen. Vaak is dat in deze groep dezelfde dame.
Ik geef haar dan een compliment en leg erbij uit dat het goed is je grenzen aan te geven
En zowaar heel langzaam begint ze te ontdooien
En vandaag kreeg zij HET compliment van de eeuw
In de haar eerste weken bij ons op school (vorig jaar) had ze het erg moeilijk, veel huilen, verstoppen enzo. Maar ze geeft niet op en zit hier nog steeds, zegt niet veel maar is er en doet mee
Eindelijk werd het door een jongen opgemerkt (onderdeel van een opdracht) en kreeg zij waardering voor haar doorzettingsvermogen!
Ze nam het dankbaar aan en zei luid en duidelijk dank je wel
Wat een wonder, geweldig
Dit vind ik ECHT leuk!!
Nou tot zover mijn trotse momenten
(weet eigenlijk helemaal niet of je hier wel op zit te wachten, maar ja, ik doe het gewoon)


Herstelconferenties: vrijwillig maar niet vrijblijvend
Tussen een leerkracht en een klas is het fout gelopen en er wordt een aanzet gegeven voor een herstelconferentie waarbij de klas, mentor, de leerkracht en de coördinatoren zijn betrokken.
Aan de leerlingen is verteld dat de bedoeling is het herstellen van een werkbare sfeer. ‘Als je dat ziet zitten, ben je meer dan welkom, verder is het volkomen vrijwillig. Bespreek het eerst met je ouders en besluit daarna of je wilt meedoen. Als je ouders vragen hebben, vraag ze dan om mij te bellen’. Leerlingen en ouders zijn blij verrast: ‘zo is er nog nooit met ons omgegaan’.
De conferentie verliep goed. Enkele juweeltjes uit de conferentie:
Een leerling: “Tegen mijn ouders zei ik dat ze op school altijd mij moeten hebben omdat ze mij zo’n leiderstype vinden. ‘Nou’ zei mijn vader, ‘zorg dan dat je een positieve leider bent’”
De grootste belhamel sprak de hele conferentie geen woord. De eerste les na de conferentie sprak hij de leraar aan en mompelde: ‘Ik vond ’t best een toffe les’.
Er was veel gebeurd tussen de leerlingen en de leraar. en iedereen had voldoende reden om boos, bang of verdrietig te zijn. Het was verassend te horen waar de leerlingen het meest gebelgd over waren: een middag toen het erg rumoerig in de klas was, was de teamleider binnengelopen en ‘die had ons voor rotte vis uitgemaakt’. En eigenlijk was dit moment waarop in de klas alle remmen los gingen. Een betrokken teamleider die oprecht boos is beschermt haar collega die het vuur aan de schenen wordt gelegd: de valkuil van het Reddersgedrag: je komt in actie door het voor een ander over te nemen in plaats van hem te helpen zijn bonen te doppen. De leerlingen voelen zich Slachtoffer en gaan zich gedragen als desperado’s.


Coördinator Herstelgericht werken
In maart en oktober starten in Utrecht weer de vierdaagse trainingen Coördinator Herstelgericht werken. De deelnemers ontwikkelen zich tot experts die in staat zijn herstelgerichte gesprekken te leiden en binnen de school mensen binnen de school na allerlei conflicten weer tot elkaar te brengen. Er zijn nog plaatsen beschikbaar. Inschrijven doe je via de website van Ortho Consult.


Out of the box: het antwoord

Het antwoord is natuurlijk kinderlijk eenvoudig:

5 4 5 + 5 = 550


 
 

Heeft u vragen, opmerkingen of wilt u deze digitale nieuwsbrief niet meer ontvangen, meld u dan af via
het formulier op onze website.
Rigardus, voor wie leert en leeft met jongeren
Wester Hordijk 312, 3079 DM Rotterdam
T: 010-4820603 - M: 06-225 225 65 - E: info@rigardus.nl - W: www.rigardus.nl