Indien deze nieuwsbrief niet juist wordt gepresenteerd, kunt u hier de webversie bekijken.

 


Van harte welkom bij deze eerste nieuwsbrief van Rigardus, het bureau voor Training, Coaching & Advies van Jan Ruigrok. Rigardus werkt met mensen die leven, leren en werken met jongeren. Voor wie niet dus? De activiteiten richten zich voor een groot deel op het onderwijs. We willen deze nieuwsbrief zo’n vier keer per jaar laten verschijnen. Je kunt je via deze link aan- afmelden voor deze nieuwsbrief.

 Niet alleen in het onderwijs loop je tegen muren op; ook in musea.
Waar veel mensen elkaar ontmoeten, of het nu gaat om scholen of musea, heb je regeltjes nodig. Maar wat is er vervelender als je ergens binnenkomt en je hebt, voor je op je bestemming bent ik-weet-niet-hoeveel ge- en verboden om je oren gekregen. Is er een betere manier om je niet-welkom te voelen? Hoe voorkom je dat je school dichtslibt met regels die toch iets uitstralen van ‘ja. joh, ’t is hard werken om jullie een beetje onder de duim te houden’?
Het museum voor Museo Colecção Berbardo in Lissabon, heeft een mooi oplossing gevonden voor het dilemma dat je mensen welkom wilt heten, maar toch regels moet meegeven. Bij binnenkomst loop je tegen een enorme muur op waarop in verschillende talen staat waar je je aan hebt te houden. Maar de overhand hebben uitnodigingen die je helpen optimaal te genieten van je bezoek. Ik keek een poosje naar reacties van bezoekers bij het zien de muur en zag hen glimlachen en elkaar aanstoten en wijzen. Ze voelden zich welkom. En dat terwijl er toch overduidelijk stond waar je je aan had te houden. Dat waren de zaken waar een grote rooie streep doorheen stond.
» Iets voor jullie school? Neem dan contact op...

Entre les murs: hoopvolle triestigheid
Deze met een Gouden Palm bekroonde film speelt zich af in een Franse voorstad waar een idealistische leraar met het hart op de juiste plek vastloopt als mentor van een vo-klas. Aan het eind wordt hij aangeklaagd door leerlingen die hij al dan niet ‘sletten’ heeft genoemd. Het is een documentaireachtige film met prachtig acterende leerlingen die eerder zichzelf zijn dan zichzelf spelen. Boeiend van begin tot eind. Het is triest als je ziet hoe al deze mensen met hun ambities en goede bedoelingen vastlopen in een goede samenwerking. De rillingen lopen over je rug wanneer je de onmacht ziet van schoolleiding om leerkrachten, leerlingen én ouders te ondersteunen. Het hoopvolle is dat de leerkrachten een aantal basale docentvaardigheden nog even niet in huis hebben. Als je leerlingen echt wil bereiken heb je die, wanneer je ze kent, waarschijnlijk snel onder de knie hebt. Zeker als je zo houdt van je leerlingen, als deze mentor. Het gaat dan vooral om luisteren en het geven van erkenning. Het zijn vaardigheden waarvan je moet ervaren hoe belangrijk ze zijn. Als je die ervaring hebt, pas je ze vanzelf en met het grootste gemak toe; met liefde in je hart en een lach op je lippen. Zien die film! » Op zijn minst de trailer

 Columns
Voor Kennisnet schrijft Arie Horzel onderwijscolumns. Bijvoorbeeld deze: Ondertussen in de Drenthse venen. Wie er meer wil lezen duikt via deze link in Arie’s archieven.

 Nieuwe trainingen
In januari start de nieuwe vierdaagse training “Ik als begeleider en leider”. Wie met mensen werkt heeft een taak zowel als leider als begeleider. Het gaat dan vaak om veel meer dan do’s and dont’s die je uit boekjes en oefeningen haalt en uitvoerig hebt getraind. Het gaat erom wie je zelf bent en hoe je jezelf neerzet in contact met anderen. Als je helemaal jezelf bent, ook in stressvolle situaties, groeien niet alleen de mensen met wie je werkt, maar jij even hard. Op deze training hopen we mensen te ontmoeten met uiteenlopende achtergronden die hun werk zien als mogelijkheid tot persoonlijke ontwikkeling. » Als je geïnteresseerd bent, meld je je aan via www.orthoconsult.nl

Het Rotterdams Onderwijs gaat aan de slag met Herstelrecht en pakt Faalangst aan
Het Bureau Openbaar Onderwijs Rotterdam (BOOR), de grootste onderwijsbestuurder in de regio, is enthousiast over wat Herstelrecht tot nu toe heeft opgeleverd. Speciaal voor Rotterdamse scholen wordt van november tot oktober 2009 een meerdaagse training georganiseerd die in Rotterdam plaatsvindt. Ook organiseert het ECOOR een vierdaagse training Omgaan met Faalangst die in Rotterdam plaatsvindt. Wie geïnteresseerd is in data, kosten en aanmelding, neemt contact op met Lot Verheij (lverheij@ecoor.nl of 010 4842576) van het Experstisecentrum Openbaar Onderwijs, Rotterdam.
.
» Voor inhoudelijke informatie kun je terecht bij Rigardus

Gezocht: Dynamic Duo’s
In 2009 is Rotterdam jongerenhoofdstad van Europa, onder de naam YOUR WORLD. Er zijn veel initiatieven ontwikkeld om jongeren de kans te geven zichzelf te ontplooien, en om te zorgen dat het beeld over jongeren nog positiever wordt! Wie wil kan meedoen aan één van de grootste projecten van YOUR WORLD, de Dynamic Duo’s. Rotterdamse jongeren worden gekoppeld aan experts die het meest uiteenlopende werk doen. Zij lopen in 2009 en daarna met ze mee om ervaring op te doen. Natuurlijk werkt een Dynamic Duo twee kanten op. Jongeren leren van de expert, maar de experts leren ook van de jongeren. Zij doen ervaring op voor de toekomst, en de volwassene blijft door hun input jong en scherp. Rigardus is ambassadeur voor de Dynamic Duo’s en blijft dankzij de samenwerking met Jennifer Blackman helemaal bij de les. » Als jij ook een ervaring wilt als partner in een Dynamic Duo, kijk je voor informatie ook op www.your09.nl

 
 

Heeft u vragen, opmerkingen of wilt u deze digitale nieuwsbrief niet meer ontvangen, meld u dan af via
het formulier op onze website.
Rigardus, voor wie leert en leeft met jongeren
Wester Hordijk 312, 3079 DM Rotterdam
T: 010-4820603 - M: 06-225 225 65 - E: info@rigardus.nl - W: www.rigardus.nl